Kategorier
Akademiska Sjukhuset Den svenska sjukvården Vården Yrkespatienten

Vård och service

Varför är vi bättre på att ta hand om bilar än om människor?

Idag fick jag två sms. Båda skickades automatiskt till mig eftersom jag beställt tid. I ett fall på en bilverkstad, i det andra fallet på det Stora Sjukhuset.

I det ifrån Upplands Motor hälsades jag ”varmt välkommen” och de till och med

 ” tackade för förtroendet” att få hand om fordonet ifråga. 

I slutet angavs ett telefonnummer jag kunde ringa om jag hade några frågor.

Meddelandet från Akademiska Sjukhuset var betydligt mera kärvt och officiöst.

”Du har tid på avdelning xx klockan xx. Uteblivet besök debiteras. Meddelandet kan ej besvaras”

Så talar Myndigheten.

Nu kanske du tycker att några  sms är  en löjlig detalj att hänga upp sig på, ” vem bryr sig?” som det heter på nysvenska.

Men jag tror att det är precis det som är huvudpoängen med vården- att man bryr sig.

 Och bemötandet börjar här, med en liten text i telefonen, och fortsätter sedan i sjukhusets kassa, ända framtill operationsbordet.

Tonen i ett sms slår an den stämning som sedan råder på avdelningen och på sängkanten. Den säger något mycket viktigt om hela den offentliga vårdapparaten.

Och, det kostar ingenting att vara lite vänlig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *